Nexø Motion CykelClub

Cykel Motion på sydlandet

Kørselsteknik

Kørselsteknik

Hollandsk.

Denne form for gruppekørsel kaldes HOLLANDSK. Bruges mest når man er ulige antal. Er også god at anvende hvis der er styrkeforskel. Her kan man tage forskellig længde i føringerne.

Dobbel skift.

Denne form for gruppekørsel er traditionel 2 og 2, den kaldes dobbel skift. Der køres ind til højre i stedet for at gå ned på hver sin side. Ved at køre ind sammen fylder man 1 mand mindre i bredden. Fungerer bedst hvis det er 2 af nogenlunde samme styrke. Her skal man lette trykket på pedalerne så man kommer hurtigt tilbage, det mindsker faren ved at kører 3 ved siden af hinanden.

Kolonnekørsel 1 & 1. – Viftekørsel.

Første mand ligger sig ud i vinden. Ved ændringer af kørselsretningen skal man være meget opmærksom på hvor vinden kommer fra, og dermed korrigerer føringerne. Man skal være opmærksom på at der ligger nogen i baghjulet, så derfor skal korrektionen ske langsomt og med en glidende bevægelse.

Kolonnekørsel 1 & 1. – Viftekørsel – med skift.

Når der skiftes i f.eks. sidevind skal der faldes hurtigt tilbage, så man kan komme i læ, for hele tilbagekørselen sker i vindsiden. Når skiftet sættes i gang skal nr. 2 ikke øge hastigheden, men være opmærksom på, at den rytter der er på vej tilbage på hjul, efter have brugt mange kræfter. I føringen skal man også være opmærksom på, at der skal være kræfter til at komme med på hjul, hvilket ofte kan være temmelig hårdt.

Øvrig trafik.

Her kommer der trafik bagfra. Det er sidste mand der bemærker det og råber “Bil bagfra”. Der kan være langt til fronten, derfor skal beskeden køre op gennem rækken. Husk !!  rolig, glidende bevægelse – ikke nogen hurtige ryk til siderne.